Tuesday, February 19, 2019

SINGAPURA LANCAR KAPAL SELAM BARU KELAS INVINCIBLE

Kapal selam RSN kelas Invincible di limbungan Thyssenkrupp Marine System
Kapal selam pertama Type 218SG Angkatan Laut Republik Singapura telah dilancarkan dan secara rasmi dinamakan di Jerman pada 18 Februari 2019

Kapal selam 70 meter itu menggunakan sistem AIP ( Air Independent Propulsion) dinamakan Invincible semasa upacara di limbungan kapal Thyssenkrupp Marine Systems di Kiel.

Selepas pembinaan dan pemasangan selesai, Invincible akan menjalani ujian sebelum diserahkan pada 2021.

"Dengan kerjasama dengan Agensi Sains dan Teknologi Pertahanan kami (DSTA), RSN menyelia reka bentuk kapal selam, sebelum bersama membangunkan mereka dengan Thyssenkrupp
Marine Systems ," kata Ng Eng Hen, Menteri Pertahanan Republik Singapura pada majlis itu. "Saya kagum dengan kerjasama dan usaha industri Singapura dan Jerman."

"Kapal pertama dari Type 218SG ini sebagai penanda aras kapal selam generasi yang akan datang," kata Rolf Wirtz, Ketua Pegawai Eksekutif Sistem Laut Thyssenkrupp. "Mereka akan mempunyai pelbagai keupayaan penting dan dengan itu menjadi aset strategik berkemampuan tinggi untuk Singapura dan Tentera Lautnya."

Invincible adalah yang pertama dalam satu siri empat kapal selam Type 218SG. Kontrak untuk dua kapal selam pertama ditandatangani pada tahun 2013 dan kontrak untuk kumpulan kedua pada 2017.

Setelah menyerahkan Invincible pada tahun 2021, kapal selam kedua dijadualkan dihantar pada tahun 2022. Kapal selam ketiga dan keempat dijadualkan mengikuti dari 2024 dan seterusnya.

Kapal selam jenis baru Singapura Type 218SG akan menggantikan kapal selam yang sedang dioperasi oleh RSN dari kelas Archer dan kelas Challenger.
 

Armada kapal selam yang dikendalikan oleh RSN kini, dibina pada tahun 1960-an. Selama dua dekad ia dikendalikan dan memperolehi pelbagai pengalaman operasi di perairan tempatan. 

Kapal selam Type 218SG baru - yang dibuat khas untuk keperluan tentera laut Singapura - akan mempunyai daya tahan menyelam 50 peratus yang lebih lama dari kelas Archer, kuasa tembakan yang lebih, sensor lebih berkemampuan dan sistem automasi canggih daripada armada kapal selam yang ada sekarang.

Berukuran 70 meter panjang dan berat 2,000 hingga 2200 tan, mampu dioperasikan oleh seramai 28 anak kapal. Kelajuan semasa dipermukaan ialah 10 knot dan semasa menyelam 15 knot. Dilengkapi dengan 8 tuib torpedo. 

                                                          SOURCE : MINDEF

sumber : Naval today.com 



 

No comments: