Thursday, December 24, 2020

SYARIKAT TEMPATAN BINA BOT TENTERA LAUT NIGERIA

 4 buah bot peronda tentera laut Nigeria berkelajuan 50 knot

𝗟𝗮𝗻𝗴𝗸𝗮𝘄𝗶 – Empat bot peronda pesisir pantai berkelajuan tinggi milik Tentera Laut Nigeria bernilai RM32 juta berjaya disiapkan syarikat pembinaan dan pembaikan kapal tempatan, Northern Shipyard Sdn. Bhd. yang berpangkalan di pulau peranginan ini.

Pihak NSSB telah memulakan pembinaan bot tersebut pada Februari lalu selepas mendapat tempahan daripada syarikat dari Singapura, Suncraft International Pte Ltd dan tentera laut berkenaan.

Bot itu berjaya disiapkan dalam tempoh hanya 10 bulan sahaja dengan menggunakan tenaga kerja dan kepakaran anak tempatan Langkawi.

Bot peronda pesisir pantai ini mempunyai panjang 17 meter dan 4.3 meter lebar yang direka bentuk dari Itali menggunakan dua enjin dari Jerman yang masing-masing 1,200 berkuasa kuda dan boleh mencapai kelajuan 50 knot.

Bot ini juga memenuhi standard International seperti kalis peluru, berkelajuan tinggi sehingga mencatat kelajuan 55 knot sejam serta memiliki peralatan canggih. 

Hadir melancarkan bot tersebut ialah Pegawai Daerah Langkawi, Saiful Anwar Azmi sambil disaksikan Pengarah Urusan Northern Shipyard, Ooi Cheng Choon.

Syabas syarikat tempatan.

sumber : kosmo online

No comments: