Thursday, December 3, 2020

OPV PERTAMA APMM SEDIA UNTUK DILANCARKAN

OPV pertama APMM no pennamt 8305

Di dalam tempoh terdekat ini, kapal Offshore Patrol Vessel (OPV) pertama no 8305 milik Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia (APMM) yang sedang dibina dijangka siap sepenuhnya bagi membolehkan agensi negara itu menguatkuasakan undang-undang maritim negara dengan lebih berkesan.

OPV pertama ini dikatakan bakal dilancarkan pada 28 November tetapi ditunda ke tarikh lain yang tidak diberitahu.

APMM bakal dilengkapi dengan tiga buah kapal OPV yang baharu, dengan yang pertama tidak lama lagi manakala dua lagi pada tahun depan.

foto dari internet

Kapal OPV yang direkabentuk mengikut rekaan Damen 1800 itu berkeupayaan melaksanakan operasi di laut dalam tempoh maksimum 21 hari tanpa ulang bekal.

Kapal OPV milik APMM ini berukuran 83 meter panjang dengan 13.7 meter lebar dan berkemampuan melakukan pengawasan jarak jauh sehingga ke kawasan Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) serta kawasan di luar jangkauan kapal-kapal kecil. Kapal-kapal OPV itu dibina oleh THHE-Destini dengan kontrak telah dianugerahkan pada 2017.

Ia bakal dilengkapi dengan meriam, berkelajuan 21 knot dengan dilengkapi fasiliti seperti tapak pendaratan helikopter, bot jenis Rigid Hull Inflatable Boat (RHIB) dan bilik rawatan serta bilik tahanan.

setelah dilancarkan MMEA akan perolehi kapal OPV mereka yang pertama

Kapal OPV ini juga didatangkan bersama radar X dan ‘S band’ bagi memastikan rondaan mampu bergerak secara meluas serta boleh menempatkan 70 orang anak kapal dengan 20 penumpang dalam satu masa bagi melaksanakan operasi di laut.

Selain itu, Menteri Dalam Negeri baru-baru ini juga menyatakan,  Kementerian Dalam Negeri juga dalam proses memajukan permohonan bagi perolehan Multi Purpose Mission Ship (MPMS) atau kapal induk yang dilengkapi dengan peralatan canggih berteknologi tinggi serta berkemampuan membawa 6 unit fast interceptor craft dan UAV.

sumber : Defence Security Asia


No comments: