Kapal Penyapu Ranjau TLDM - kelas Mahamiru |
Ini membolehkan ia diletakkan dengan mudah di dalam air atau di dasar laut dari hampir semua jenis platform. Ranjau telah digunakan oleh tentera laut dalam cara pertahanan dan serangan. Ia boleh digunakan untuk menyerang secara langsung kapal atau kapal selam musuh atau untuk melindungi kapal sendiri, kapal selam, atau kawasan laut kritikal, pelabuhan, atau laluan air.
Kedudukan periuk api yang dipasang dalam laut |
Risiko medan periuk api yang dirasakan memerlukan penggunaan cara khusus untuk mengesan, mengelas dan meneutralkan periuk api – atau mengesahkan ketiadaan mereka – mengenakan kelewatan yang tidak dapat ditoleransi kepada operasi dinamik dan menjadikan taktikal ranjau sebagai utiliti strategik.
Kemajuan dalam teknologi ranjau telah membawa kepada tindakan balas yang membahagikan kepada dua cabang utama, penyapuan (sweeping) dan Pemburuan (hunting), dengan Kapal Tindakbalas Ranjau (MCMV) dibangunkan untuk melaksanakan salah satu atau kedua-dua peranan.
Kapal penyapu ranjau dilengkapi dengan "penyapu mekanikal" atau "penyapu pengaruh" untuk memadamkan ranjau. Kapal penyapu ranjau moden direka untuk mengurangkan kemungkinan kapal yang lalu lalang akan meletupkan ranjau mereka sendiri. Ia dibina kalis bunyi untuk mengurangkan jejak akustik; dan badan kapal selalunya dibina menggunakan kayu, plastik (glass-reinforced plastic atau GRP), logam selain daripada logam ferus, atau melalui proses degaussed.
Kapal penyapu ranjau berbeza daripada pemburu ranjau; yang secara aktif mengesan ranjau dan meneutralkannya. Dalam banyak kes, penyapu ranjau adalah pelengkap kepada pemburu ranjau; walaupun ia masih bergantung kepada operasi dan persekitaran operasi.
Kapal MCMV Navy Singapura - RSS Bedok |
TLDM memiliki skuadron pemburu dan penyapu ranjau laut dari skuadron ke-26 memiliki 4 buah kapal MCMV (mine counter measure vessel) kelas Lerici yang dinamakan KD Mahamiru (11), KD Jerai (12), KD Ledang (13) dan KD Kinabalu (14).
Kapal-kapal ini telah ditempah dari firma Intermarine SpA, Itali pada 20 Feb 1981, ditauliahkan pada 11 Dis 1985 dan tiba di Malaysia pada 26 Mar 1986. Ia bertanggungjawab memastikan kawasan perairan negara yang sibuk dengan laluan kapal dagang pelbagai negara itu, bebas dari ranjau atau periuk api laut.
sumber : Janes
No comments:
Post a Comment