Monday, August 1, 2016

LAWATAN ANGKATAN KAPAL PERANG INDIA KE MALAYSIA TINGKATKAN HUBUNGAN GEO-STRATEGIK

Lawatan kapal perang India ke Malaysia
NEW DELHI: kapal-kapal Tentera Laut India  INS Sahyadri, INS Shakti dan INS Kirch bawah perintah Laksamana S V Bhokare pada tiba di Pelabuhan Kelang pada Jumaat julai 2016, Malaysia sebagai sebahagian daripada lawatan penempatan Armada Timur ke Laut China Selatan dan Pasifik Barat. 

Lawatan empat hari ini adalah demonstrasi Dasar 'Akta Timur' India dan Tentera Laut India  dalam meningkatkan jejak dan jangkauan operasi.

Dalam lawatan ini kapal tentera laut India juga dijangka akan mengadakan latihan bersama Tentera Laut Diraja Malaysia, yang bertujuan untuk meningkatkan operasi dalam komunikasi serta prosedur mencari dan menyelamat, pos berlepas adalah dari Port Kelang.


Pertemuan antara pegawai tentera laut Malaysia dan India
Menurut kenyataan akhbar rasmi, "Dalam lawatan itu, kapal-kapal Tentera Laut  India akan mempunyai interaksi profesional dengan Tentera Laut Diraja Malaysia ke arah meningkatkan lagi kerjasama antara kedua-dua pasukan. 

Selain itu, acara sukan, interaksi budaya dan perkongsian amalan terbaik (best practices), bertujuan untuk mengukuhkan hubungan dan persefahaman antara kedua-dua Tentera Laut, juga turut dirancang. "

INS Sahyadri diterajui oleh pegawai pemerintahnya iaitu Kapten K S Rajkumar, INS Shakti pula diterajui oleh Kapten Gagan Kaushal dan INS Kirch oleh Komander Sharad Sinsunwal


sumber: indiandefensenews

 

No comments: