Sunday, August 28, 2016

MALAYSIA SERTAI EKSESAIS MARITIM "SEACAT 2016"

Seacat Eksesais 2016
SINGAPURA - Satu latihan keselamatan maritim yang membawa bersama sembilan negara lain termasuk Amerika Syarikat bermula di Singapura pada Isnin (22 Ogos 2016).

Dipanggil South-east Asia Cooperation and Training (Seacat),
iaitu Kerjasama  dan Latihan Asia Tenggara dan latihan ini akan memberi tumpuan kepada anti-perlanunan serta operasi mencari dan menyelamat, kata Leftenan Komander Arlo Abrahamson, jurucakap Amerika Syarikat Seventh Fleet.

Langkah ini juga bertujuan untuk meningkatkan kerjasama dalam menangani penyeludupan dan aktiviti haram lain.


Kira-kira 300 kakitangan dan 12 kapal termasuk kapal tentera laut dan bot peronda dari negara-negara terbabit termasuk Malaysia dan Indonesia dan dua pesawat peronda maritim P8 yang terlibat, kata Leftenan Komander Abrahamson.

Penyertaan dari Singapura ialah kapal peronda RSS Daring, sebuah
bot polis pengawal pantai dan pesawat peronda maritim.

Latihan itu bermula hari ini (22 Ogos) dan berakhir pada hari Jumaat.

 
"Seacat membolehkan negara-negara untuk bekerja melalui cabaran keselamatan maritim yang kompleks dan persekitaran koperatif dan inklusif," kata Laksamana Don Gabrielson, Komander Pasukan Petugas 73.

Eksesais ini membantu negara-negara yang mengambil bahagian dapat
bertindak balas lebih berkesan  kepada ancaman maritim, dan  dapat mempertahankan keselamatan laut mereka dengan lebih baik, tambah Laksamana Gabrielson.
Semasa latihan lima hari itu, pegawai-pegawai dari negara-negara yang mengambil bahagian akan menerima  maklumat yang berbeza dari daripada fasilitator latihan yang berkaitan dengan isu-isu seperti kapal asing di perairan berdekatan, kata Kapten H.B. Le dari Tentera Laut Amerika Syarikat, yang membantu dengan kawalan taktikal latihan itu.

Kawasan latihan perairan ini termasuk Selat Melaka dan Singapura, Laut Andaman atau Laut China Selatan, katanya.

Di pusat penyelarasan Changi Naval Base C2, pegawai dari negara-negara yang mengambil bahagian akan mengumpul maklumat ini dan membangunkan pelan, katanya.  
Mereka kemudian akan menghantar arahan untuk kapal-kapal atau pesawat udara yang ditempatkan di perairan berdekatan sebagai sebahagian daripada langkah dari sini, katanya. Kapal-kapal akan menyiasat dan melakukan simulasi menaiki kapal jika perlu, katanya.

Seacat 2016 akan meneruskan trend kerumitan yang semakin meningkat dan peningkatan penyertaan dalam latihan itu, kata Laksamana Muda Gabrielson.
sumber
straitstimes.com

No comments: