Tuesday, September 27, 2016

DASSAULT RAFALE TARGET MALAYSIA SELEPAS KEJAYAAN DI INDIA


Baru sahaja selesai menandatangani kontrak untuk membekalkan 36 pesawat Dassault Rafale kepada India, Perancis melihat Malaysia mungkin sebagai pembeli seterusnya, pesawat pejuang pelbagai peranan itu.

Malaysia dan Kanada mempunyai pertandingan untuk memperoleh pesawat pejuang baru di mana Dassault adalah pembida tetapi Ketua Pegawai Eksekutif Dassault Eric Trappier merasakan peluang adalah lebih optimistik di negara-negara Asia.  


Bercakap mengenai peluang Rafale dalam pertandingan masa depan di mana ia akan menentang pesawat pejuang Amerika seperti F-16 dan F/A-18 Super Hornet, Trappier dipetik sebagai berkata oleh sebuah penerbitan Perancis, Cabaran, "kita tidak seperti Amerika, kita perlu membina kapal terbang yang baik. "

Dari kenyataan Trappier yang tersirat itu, adalah satu pengakuan mengenai ujudnya tekanan politik Amerika kepada negara yang hendak membeli pesawat dan bagi Perancis untuk bersaing dalam apa-apa persekitaran pesawat mereka harus menjadi lebih baik daipada pertandingan itu.

Perolehan Malaysia dianggap peluang yang baik oleh Boeing yang mengeluarkan F/A-18. Malaysia lambat laun akan menamatkan juga khidmat F/A-18 Hornet versi lama dari Tentera Udaranya seperti mana tamatnya khidmat MIG-29.

Saab juga dianggap pertaruhan yang baik untuk menjual Grippen setelah kejayaannya menjual pesawat itu kepada Thailand dan yang terbaru kepada Brazil dengan menewaskan Perancis dalam penjualan jet pejuang di negara tersebut.

Mengenai Canada, yang membuka semula pertandingan itu selepas menerima tekanan awam untuk menolak pembelian pesawat super-mahal F-35, Perancis tidak begitu yakin untuk berikan 'tekanan ala Amerika' pada jiran utaranya.  

Kanada telah menjemput Eurofighter, Lockheed Martin, Boeing dan Dassault untuk membida program pemerolehan pesawat pejuang. Tetapi ramai pemerhati industri menjangkakan pemenang utama merupakan sebuah pesawat pejuang Amerika. 

Walau bagaimanapun, kontrak India akan memberi kelebihan kepada Dassault tak seperti lainnya. Seorang diplomat Perancis dipetik sebagai berkata dalam sebuah penerbitan Perancis, Le Maghreb, "orang India adalah benar-benar menggerunkan sebagai perunding," yang bermakna bahawa pesawat dan syarat-syarat pembelian adalah satu-satunya isu yang yang penting dalam rundingan.  

Tidak seperti banyak tawaran pertahanan yang lain di seluruh dunia di mana hubungan dua hala dan kumpulan politik (negara-negara NATO membeli hanya dari negara-negara rakan NATO) perkara itu lebih utama daripada merit peralatan teknikal.


sumber
defenseworld.net

5 comments:

BELAJAR BAHASA said...

Malaysia membeli Rafale yang lebih bagus dari F-18 Hornet Amerika

Ambo said...

Berapa la agaknya kerajaan perlu belanjakan bajet pertahanan tuk beli burung layang2 besi ni..india pun 36 buah rm36B...kalau tudm perlukan satu skuadron lengkap status operasi rasa2 dlm RM18B....mitak2 mapu la gov kite

gen2 said...

Jika berdasarkan data pembelian rafale india, 1 Rafale akan sama dengan USD 242 juta (ini termasuk alat sokongan dan persenjataan). Jika bajet kita hanya sekitar USD2 bilion, kita hanya boleh mendapatkan 8 buah sahaja.

Ambo said...

8 buah dikira ok dengan harga RM245 juta pada tahun 2006 dan model lak M class...Mungkin harga sekarang x sama ngan tahun 2006 itu yang india kena belanja sampai banyak macam tu skali..tapi boleh diterima dengan teknologi yang ada pada nya...samapai blog berpengaruh seberang menyatakan rafale india 1 nisbah 4 berbanding pesawat buatan russia(mungkin model lama)..huhu, dgr skali mcm lucu andaiannya tapi teknologi segalanya boleh berlaku....

De La Vega said...

Baik go for superhornet ja. Boleh terus integrated dgn kita punya F18D yg dh upgrade supaya compatible dgn F18 E/F. Singapore gerun dgn bugs kita walau hanya 8 bijik. Sbb PGM dia. AESA Raytheon Paveway II yg reliable, Nite hawk ATFLIR pods, JHCMS DLL