Sunday, September 11, 2016

JEPUN AKAN BERI BOT PERONDA KEPADA MALAYSIA UNTUK HADAPI CHINA

Bot peronda Pengawal Pantai Jepun  berkemungkinan diberikan kepada Malaysia

VIENTIANE September 2016 - Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe telah berjanji akan memberi bot-bot peronda kepada Malaysia semasa sidang kemuncak pemimpin antara Jepun dan Kesatuan Negara-negara Asia Tenggara di Laos.

Kapal-kapal tentera, yang sebelum ini digunakan oleh Pengawal Pantai Jepun, dijangka akan diserahkan secara percuma kepada Malaysia pada separuh pertama 2017.  


Jepun juga akan menyediakan sokongan latihan untuk pengawal pantai, serta pembaikan bot dan keperluan peralatan komunikasi.

Negara Asia Tenggara terlibat dalam pertikaian wilayah dengan China di perairan di Laut China Selatan. Tokyo dan kerajaan Malaysia sedang berunding satu perjanjian di mana Jepun akan memindahkan perkakasan ketenteraan dan menyediakan sokongan teknikal.


Langkah ini adalah susulan dari perjanjian pada hari Selasa iaitu untuk menyediakan Filipina dengan dua buah kapal peronda besar.  

Jepun telah bekalkan bot-bot peronda dan kapal lain ke Filipina pada tahun 2013 dan Vietnam pada tahun 2014 - dua negara yang juga mempunyai pertentangan dengan China di Laut China Selatan.

Salah satu sebab China telah dapat melibatkan diri dalam aktiviti provokatif di perairan yang dipertikaikan adalah kapasiti yang tidak seberapa daripada negara-negara lain di rantau ini untuk melindungi perairan negara mereka.  


Abe berusaha untuk memeriksa matlamat pengembangan China dengan membantu meningkatkan keupayaan tentera laut negara-negara seperti Malaysia. Tokyo juga sedang menarik negara-negara tersebut jauh dari China melalui sokongan tersebut.

Dalam pertemuan pemimpin pada Rabu itu, Abe sekali lagi akan merayu untuk resolusi aman kepada ketegangan berdasarkan kedaulatan undang-undang.  


Dia bertujuan untuk membentuk satu barisan bersatu dengan negara-negara ASEAN terhadap China, yang wilayah tuntutannya di Laut China Selatan telah ditolak oleh mahkamah timbang tara antarabangsa.

sumber
asia.nikkei.com 
 

No comments: