Monday, September 19, 2016

SHENYANG J-31 GYRFALCON

Pesawat pejuang stealth J-31 Gyrfalcon - China

Shenyang J-31 atau "FC-31 Fifth Generation Multi-Purpose Medium Fighter" juga dikenali sebagai "Gyrfalcon", atau "Falcon Hawk" oleh sesetengah peminat ketenteraan, adalah pesawat pejuang enjin berkembar generasi kelima saiz pertengahan kini sedang dibangunkan oleh Shenyang Aircraft Corporation.  

Pesawat pejuang ini juga telah dirujuk sebagai "F-60" atau "J-21 Snowy Owl" dalam beberapa laporan media.

Prototaip J-31 mula di pamerkan di China International Aviation & Aerospace Exhibition (Pertunjukan Udara China) yang diadakan di Zhuhai pada November 2012. Ia mula membuat penerbangan ujian semasa Zhuhai Air Show pada bulan November 2014.

J31 di Zhuhai Air Show

Pembinaan J-31 adalah bertujuan untuk memberikan lonjakan keupayaan pertahanan  dalam sokongan udara jarak dekat pengeboman dari udara dan Larangan operasi udara.  
Ia juga boleh dioperasikan di atas  kapal pengangkut pesawat sebagai Naval Fighter. Dijangka beroperasi pada awal 2020.

Pesawat ini mempunyai panjang 16.9m, ketinggian kira-kira 4.8m, dan rentang sayap 11.5m. Berat kosong kira-kira 17tan dan berat maksimum ketika berlepas adalah 25tan. Pesawat ini boleh menjalankan misi di altitud sederhana dan rendah. 

Pesawat ini dikendalikan oleh seorang juruterbang. Kokpit di tutup oleh dua bahagian kanopi yang telus, untuk memberikan penglihatan yang lebih baik untuk juruterbang.

Pesawat itu boleh dilengkapi dengan state-of-the-art avionik, termasuk paparan pelbagai fungsi, helmet-mounted sight, sistem sasaran elektro-optik (EOTS), Attitude Director Indicator (ADI), sensor dan sistem komunikasi canggih  

J-31 boleh dipasang dengan satu meriam dalaman, dua bay senjata dalaman terletak dalam fiuslajnya dan tiga hard point peluru pada kedua-dua sayap. Setiap bay senjata dalaman boleh memuatkan sehingga dua peluru berpandu. 

Pesawat ini dikuasakan oleh dua enjin RD-93 afterburning turbofan yang dibangunkan oleh syarikat Rusia JSC Klimov. Setiap enjin menjana tujahan afterburning daripada 84kN. Sistem pendorongan juga dilengkapi Nozel stealth.

Pesawat ini boleh terbang pada kelajuan kira-kira 2,200km / h dan mampu bergerak pada jarak maksimum lebih 2,000 km apabila dilengkapi dengan tangki bahan api luaran.


sumber
airforce-technology.com
  

2 comments:

Unknown said...

ciplaken..

gen2 said...

china memang pakar dlm bab ciplak menciplak ni...