Tuesday, January 24, 2017

INDONESIA LULUSKAN PEMBELIAN 5 PESAWAT PENGANGKUT AIRBUS A400M

Indonesia tempah lima buah pesawat A400M
Kerajaan Indonesia dilaporkan meluluskan pembelian lima pesawat pengangkut A400M Airbus. Menurut Jane, Indonesia baru-baru ini memberi lampu hijau  kepada projek pemerolehan untuk meningkatkan keupayaan pengangkutan udara Tentera Udara Indonesia (TNI-AU), sebanyak USD 2 billion dan ia telah disahkan pada 18 Jan 2017.

Menurut Jane, projek ini telah diluluskan dengan syarat bahawa tiga pesawat terakhir menjalani final fit-out di loji kilang PT Dirgantara di Bandung. Lima pesawat akan dikendalikan oleh skuadron 31 dan 32 Tentera Udara TNI.

Menteri Pertahanan Indonesia Ryamizard Ryacudu mengumumkan hasrat negara untuk membeli pesawat Airbus pada 11 Mei 2016. Sehingga kini, Malaysia kekal satu-satunya pelanggan eksport pesawat itu selepas Afrika Selatan membatalkan pesanan pada tahun 2009. 

Dengan pembelian pesawat pengangkut Airbus A400M  keupayaan pengangkutan TNI-AU akan meningkatkan dengan ketaranya, yang mana sebelum ini TNI-AU mengoperasikan 17 C-130 Hercules, 14 CASA C-295s dan beberapa pesawat pengangkut Fokker F27. 

Dengan muatan maksimum sehingga 37 tan metrik (81 600 lb) dan isipadu 340 m3 (12 000 ft3), A400M boleh membawa beberapa buah kargo outsize termasuk, kenderaan dan helikopter yang terlalu besar atau terlalu berat untuk di bawa oleh generasi  pengangkut taktikal sebelumnya, sebagai contoh, NH90 atau Chinook helikopter CH-47, atau dua kereta perisai berat untuk tujuan ketenteraan.
 
muatan dua kereta perisai berat

Terima kasih kepada empat enjin TP 400 turboprop  Europrop Antarabangsa (EPI) yang unik, A400M mempunyai keupayaan untuk terbang jarak sehingga 4,700 nm / 8,700 km, pada ketinggian yang menyusuri sehingga 37,000 kaki, dan pada kelajuan sehingga Mach 0.72, ianya sama dengan satu pesawat pengangkut berkuasa turbofan. Ia juga boleh terbang sehingga 40,000 kaki untuk operasi khas.

sumber
airrecognition.com 

 

8 comments:

De La Vega said...

sibok je Indo ni, apa msia beli sume dia nak.Msia beli sukhoi dia pon nak.. Beli Submarine dia pon nak juga

gen2 said...

hehehehehehe....biasala tu

Unknown said...

Aku tambah lagi.. malaysia beli astros indon pun nk beli jugak

Unknown said...

Aku tambah lagi. Malaysia beli astros pun indon nak beli jugak

Unknown said...

Aku tambah lagi. Malaysia beli astros pun indon nak beli jugak

gen2 said...

mungkin indonesia jadikan malaysia sebagai benchmark dalam pembelian peralatan ketenteraan sebab malaysia ni memang pakar dalam bab ni

Unknown said...

Sesama konsumen dilarang gaduh

Indonesia Maju said...

Hahahaha malon ini warganya goblok. Kau buat sendiri pesawat tempatan negara kamu dan jangan di jual di negara lain supaya tidak ada yang mengikuti kamu. Memangnya malon pembuat pesawat A400 yaa sampai sampai mau melarang indonesia untuk membelinya,dasar warga goblok. Pemilik A400 saja fine2 saja menjualnya ke indonesia, nah ini malon si beruk yg hanya konsumen jga iri dengki indonesia membeli A400. Hahahaha. Aset malaysia memang canggih mengalahkan aset amerika dan russia bahkan dunia. Hahaha