Thursday, March 21, 2019

KEMUDAHAN UNTUK SKUADRON SU-35 MULA DISEDIAKAN DI PENGKALAN UDARA ISWAHJUDI

Pengkalan Udara Iswahjudi akan menjadi markas skuadron 14 SU-35 menggantikan F5 Tiger II

MADIUN - Kemudahan Skuadron Udara ke-14 di Pangkalan Udara Iswahjudi, mula siap menyambut kedatangan pesawat tempur baru, yaitu pesawat Sukhoi Su-35 yang diproduksi oleh Rusia.

Kehadiran jet tempur yang canggih ini untuk menggantikan kewujudan pesawat F5 Tiger II, yang kini telah bersara setelah bertahun-tahun pengabdian untuk menjaga kedaulatan langit kepulauan.

Persiapan untuk pembinaan kemudahan untuk mengalu-alukan kehadiran pesawat baru itu akan ditandakan dengan satu majlis untuk meletakkan asas bagi pembinaan kemudahan Skuadron Udara ke-14.

"Rancangan itu akan diadakan pada hari Isnin (3/18/2019) oleh Ketua Staf Angkatan Udara Indonesia (KASAU), Marshal Yuyu Sutisna," kata Ketua penerangan di Pangkalan Udara Iswahjudi, Leftenan Kolonel. Sus. Hamdi Londong Allo.

Beliau berkata, Skuadron Udara 14 akan menduduki sebuah bangunan baru di barat landasan. Upacara peletakan batu pertama yang dilakukan oleh kasau, merupakan bangunan untuk hangar pesawat.

"Selain hangar, kemudahan yang akan dibina untuk Skadron Udara 14 meliputi taxi way, appron, shelter, dan kemudahan sokongan lain," katanya.

Dia juga menyebutkan, untuk tahun 2019 ini pembangunan akan memberi tumpuan untuk penyelesaian taxi way dan appron. Penyiapan pembangunan diteruskan pada tahun 2020, untuk perlindungan dan hangar, serta kemudahan sokongan lain.

sumber : sindonews



1 comment:

monyet said...


Poker online dengan presentase menang yang besar
ayo segera bergabung bersama kami di AJOQQ :D
WA : +855969190856