Tuesday, March 26, 2019

MALAYSIA BOLEH BELI JET BUATAN CHINA JIKA EU HARAMKAN MINYAK SAWIT MALAYSIA

Chengdu J10C 

BANTING: Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata Malaysia boleh membeli pesawat dari China dan negara lain jika Kesatuan Eropah (EU) cuba untuk "memudaratkan" negara itu dengan mengharamkan minyak sawit Malaysia.

Beliau berkata Malaysia tidak memerlukan jet yang canggih kerana "kita bukan orang yang suka perang dan kita hanya perlu pesawat Cessna".

"Sekiranya mereka (EU) terus mengambil tindakan terhadap kami melalui produk minyak kelapa sawit dan cuba memalukan kami, kami perlu memikirkan membeli kapal terbang dari China atau orang lain.

"Teknologi China mungkin lebih maju daripada Eropah," katanya selepas melancarkan program "Cinta Saya Kelapa Sawit" di sini hari ini.

Mahathir, yang baru pulang dari lawatan rasmi selama tiga hari ke Pakistan, berkata beliau menyaksikan pesawat yang dihasilkan oleh Pakistan, China dan Turki melakukan aksi aerobatik semasa perarakan Hari Kebangsaan.

"Mereka terbang 10 kaki dari satu sama lain tetapi mereka melalui pelbagai jenis gerakan tanpa membubarkan pembentukan," katanya, sambil menambah bahawa dia terkesan dengan persembahan udara.

Mahathir menyatakan bahawa EU telah membuat keputusan untuk menghapuskan penggunaan minyak sawit dalam biofuel di kalangan negara anggota.

Beliau juga berkata komuniti itu merancang untuk menggubal undang-undang mengklasifikasikan minyak sawit sebagai bahan makanan "berisiko tinggi" untuk pelepasan gas rumah hijau.

Bagaimanapun, beliau berkata Malaysia tidak akan berhenti membeli produk EU.

"Kami akan mengurangkan pembelian produk mereka. Mungkin kita tidak akan membeli produk tertentu tetapi kita tidak boleh 'perang' dengan mereka, "katanya.

Terdahulu, semasa pelancaran program "Cinta Saya Kelapa Sawit", Mahathir berkata pergerakan anti-sawit terhadap Malaysia dan pengeluar minyak sawit lain tidak berasas.

"Minyak sawit kami murah dan, tentu saja, mereka akan kalah jika mereka bersaing dengan kami menggunakan minyak kelapa sawit untuk biofuel.

"Mereka menggunakan alasan bahawa ladang kelapa sawit memusnahkan habitat haiwan tetapi apa yang sebenarnya mereka inginkan adalah untuk melindungi pasaran mereka sendiri dalam menghasilkan produk berasaskan soya untuk biofuel," katanya.

Beliau menambah bahawa EU tidak peduli dengan kehidupan 600,000 orang yang bekerja di industri minyak sawit.

sumber : Malaysiakini


1 comment:

monyet said...


ada 8 permainan poker menarik di AJOQQ :D
ayo segera bergabung dan dapatkan bonusnya :D
WA : +855969190856