Tuesday, March 12, 2019

TAIWAN AKAN BELI JET TEMPUR BARU DARI AMERIKA

Versi naik taraf pesawat F-16V Falcon  antara yang menarik minat Tentera Taiwan 

Taiwan telah mengemukakan permintaan rasmi ke Amerika Syarikat untuk membeli pesawat pejuang baru untuk meningkatkan kemampuan pertahanan udaranya.

Angkatan udara Taiwan menganggap Lockheed Martin F-16A / B / Vs, Dassault Mirage F-2000-5s dan AIDC F-CK-1 sebagai pesawat pejuang terbaiknya, di mana terdapat 326 buah semuanya,

Akan tetapi "peningkatan kuasa udara Tentera Pembebasan Rakyat China (PLA)"  telah menyebabkan berlakunya "ketidakseimbangan" di Selat Taiwan, "Ketua Perancangan Tentera Udara Besar Jeneral Tang Hung-an berkata.

Tentera tidak akan membantah sebarang jenis pejuang jet dari F15 , F18, F16 atau F35 "Stealth Fighter" selagi ianya memenuhi kehendak operasi dan tidak akan menyebut "apa yang dikehendaki oleh angkatan bersenjata" dalam sebarang komunikasi dengan AS, kata Tang.

Sebaliknya, pihak tentera akan menunggu cadangan AS, dan kemudian pilih dan berunding harga dengan sewajarnya.

Media Taiwan pada mulanya melaporkan minggu lepas bahawa MND meletakkan permintaan untuk membeli 66 pesawat F-16V dalam satu perjanjian yang dianggarkan bernilai US $ 13 bilion dolar.

Tentera Taiwan sedang menaik taraf  144 jet F-16 A / B ke F-16V sebagai sebahagian daripada projek bernilai US $ 3.68 bilion yang dilancarkan oleh kerajaan pada tahun 2016.

Program retrofit termasuk memasang peralatan canggih seperti sistem radar AN /APG aesa (active electronically scanning array) , yang digunakan pada pesawat pejuang Amerika F-22 dan F-35.

Peningkatan taraf secara komprehensif bagi keseluruhan pesawat F-16  Angkatan Tentera Taiwan dijangka siap menjelang akhir tahun 2023, menurut MND.

sumber : world defense news



1 comment:

monyet said...

AJOQQ menyediakan 8 permainan yang terdiri dari :
Poker,Domino99 ,BandarQ,BandarPoker,Capsa,AduQ,Sakong,Bandar66 ( NEW GAME )
Ayo segera bergabung bersama kami di AJOQQ :)
Bonus : Rollingan 0.3% dan Referral 20% :)