Thursday, April 4, 2019

FIRMA TISAS TANDATANGANI PERJANJIAN DENGAN SYARIKAT MALAYSIA UNTUK MENGHASILKAN SENJATA POLIS SECARA BERSAMA

Pistol Zigana PX-9 dengan aksesori yang dipasang
Sebuah syarikat pembuatan senjata api domestik yang berpusat di wilayah Laut Hitam, Turki, Trabzon menandatangani perjanjian pada selasa lalu dengan sebuah syarikat Malaysia untuk bersama-sama menghasilkan senjata untuk pasukan keselamatan Malaysia.

Trabzon Gun Industry Co. (TISAŞ) menandatangani perjanjian di Pameran Maritim dan Aeroangkasa Antarabangsa Langkawi (LIMA 2019) di Malaysia, pameran yang paling menonjol dari jenisnya di rantau Asia Pasifik.

Perjanjian itu merangkumi pengeluaran bersama senjata jenis Zigana PX-9 bersama-sama dengan IDC Technologies Sdn Bhd.

Naib Pengerusi TISAŞ Abdullah Erdem berkata bahawa Zigana PX-9 adalah model terkemuka di kalangan eksport senjata dari Turki, sambil menambah bahawa mereka terus menghasilkan model itu untuk kegunaan pasukan polis Filipina.

Erdem berkata selepas perjanjian itu dilaksanakan, Malaysia akan menjadi negara kedua untuk bersama-sama menghasilkan senjata dengan firma Turki.

Upacara tandatangani perjanjian antara Firma TISAS dengan syarikat Malaysia.
"Perjanjian ini dengan pelanggan asing menunjukkan tempat negara kita dalam industri pertahanan sambil menyumbang kepada ekonomi negara," katanya.

Syarikat Malaysia akan mula melaksanakan persediaan infrastruktur yang diperlukan untuk pengeluaran dan menguji 20,000 senjata setiap tahun, satu jumlah pengeluaran sasaran yang akan dicapai sebaik sahaja kerja infrastruktur selesai.

Erdem berkata matlamat "syarikat rakan kongsi kami adalah untuk memenuhi keperluan tentera dan polis dan juga untuk mengeksport senjata ke negara-negara di rantau ini.

Pada mulanya, pengeluaran hanya akan dibuat untuk memenuhi keperluan pasukan keselamatan di negara mereka . "

Produk utama TISAŞ adalah pistol dan senjata yang digunakan oleh polis dan tentera di seluruh dunia, dengan Turki dan A.S. sebagai pembeli utama keluaran syarikat ini.

Zigana PX-9, pistol berkaliber 9x19mm dengan kapasiti magazin 15 butir peluru dan Picatinny rail untuk dipasang aksesori yang sesuai.

Pistol ini direka untuk penembak bertangan kiri dan kanan, dengan  ambidextrous slide stop lever, safety catch dan punat pelepas magazin.

Pistol semi-automatik dua tindakan (double action) dan berat hanya di bawah 800g dengan magazin kosong

sumber : Daily Sabah


4 comments:

don Duan said...

Arwah P Ramlee kata "Brapa banyak pistol mahu bikin daaa???" Philippines tak perlu sain perjanjian, 'cottage industry' mereka lebih hebat bikin pistol haram di kampung2. Terbaik bagi Malaysia. Diharap kawalan ketat sebilang masa di production plant nanti ;jangan ada yang bikin pistol lebih dan smuggle keluar utk kegunaan jenayah. Jangan juga kita hanya sain kontrak dan 'ASSEMBLE' senjata tsb under license sahaja, belajarlah ilmu pembuatan dies, tools and cast dari Turki, negara sahabat Islam kita. Perkasakan defence industry tempatan, jangan hanya jadi PENGIMPORT sahaja . Amin.

don Duan said...

Dapatkan juga lesen memasang senjata dari syarikat H&K Jerman. MP5 - keluarga sub-machine gun terbaik dunia. Hebatkan industri aeroangkasa Malaysia , pembikinan kapalselam, kereta kebal dan peluru berpandu dan lain2 munisi. Amin.

gen2 said...

Aminnnn

miao sai said...


ayo menangkan uang setiap harinya di agen365*com
WA : +85587781483