Tuesday, April 16, 2019

MISIL MBDA MICA

Misil MICA  RF (sebelah kiri) dan MICA IR (kanan)

Misil MBDA MICA adalah peluru berpandu anti-udara pelbagai sasaran (multi target), all weather, fire and forget, sistem peluru berpandu jarak dekat dan sederhana.

Ia direka dan dibangunkan oleh pengeluar sistem peluru berpandu Eropah, Matra BAE Dynamics Alenia (MBDA)

Ia bertujuan untuk digunakan oleh platform udara sebagai peluru berpandu individu serta platform darat dan kapal, yang boleh dilengkapi dengan sistem Pelancar Menegak (VLS) untuk tembakan.

Misil ini dilengkapi dengan sistem kawalan vektor teras (TVC) pada motor roket bertujuan meningkatkan ketangkasan peluru berpandu .

Penerbangan misil dikawal oleh program yang dikenali sebagai strap down inertial mid course guidance system dan kemudian oleh terminal homing seeker.


Terdapat dua varian MICA iaitu MICA RF (radio frequency) mempunyai pencari homing radar aktif dan MICA IR (infrared) mempunyai pencari homing pengimejan infra merah.

Kedua-dua pencari ini direka bentuk untuk menapis tindak balas yang datang dari chaff dan decoy flares (api pengumpan).

MICA versi udara ke udara 


Misil udara ke udara dipasang pada pesawat Rafale

Misil MICA versi udara ke udara berjaya dipasang pada pesawat Rafale telah berjaya diluncurkan pada 11 Jun 2007 dan berjaya memusnahkan sasaran.

Misil ini mempunyai reka bentuk yang ringan dan kompak dengan sayap kord yang panjang . Empat sayap pendek pada ekornya untuk memberikan keupayaan aerodinamik yang lebih baik dan kelajuan yang tinggi.

Panjang 3.1m, diameter 0.16m, dan berat 112kg, ia boleh dilancarkan dengan menggunakan pelancaran rail atau kaedah pelancaran eject dari pesawat.

Penentuan sasaran untuk peluru berpandu disediakan oleh sensor elektro-optik, radar dan penglihatan yang dipasang pada helmet juruterbang.

Jarak jangkauan Misil MICA udara ke udara ialah dari 500 meter ke 60 kilometer.

Peluru berpandu ini dioperasikan oleh Tentera Udara dan Tentera Laut Perancis. Ia telah dieksport ke beberapa negara asing termasuk Taiwan, Qatar, Arab-Emirates dan Greece.

 VL MICA versi permukaan ke udara (pelancar menegak) 


VL-Mica versi daratan
MICA juga boleh digunakan sebagai peluru berpandu permukaan-ke-udara jarak dekat. Ia boleh didapati dalam versi daratan, VL MICA, diluncurkan dari peluncur kotak secara menegak yang dipasang pada trak 5 tan.

Versi tentera laut, VL MICA-M, diluncurkan dari sistem pelancaran menegak yang dilengkapi di geladak kapal.

Pada Julai 2006 pelancaran misil melalui platform kapal tentera laut berjaya dilakukan dan berjaya memusnahkan sasaran pada jarak 10 km dan pada Oktober 2008 sebanyak 14 ujian penembakan secara menegak dilakukan diatas kapal laut berjaya memusnahkan sasaran pada jarak 12 kilometer.

Sistem pelancar menegak (VL-MICA) adalah berdasarkan teknologi pelancaran menegak yang dibangunkan oleh BAE Systems untuk peluru berpandu pertahanan udara Seawolf (versi laut).

Misil versi VL MICA-M ini amat sesuai di pasang pada kapal jenis korvet kerana ianya lebih murah dan kecil berbanding dengan sistem misil Aster 15 yang mahal dan perlukan ruang yang lebih besar untuk dipasang serta mempunyai keupayaan yang sama dengan sistem Aster.

Sistem ini boleh beroperasi secara bersendirian atau diintegrasikan ke dalam rangkaian pertahanan udara yang luas. 

MICA versi kapal permukaan
VL MICA disepadukan dengan sistem tempur kapal, yang menyediakan data penetapan sasaran dari sensor pertahanan udara sedia ada. Misil yang dilancarkan dari kontainer individu menyediakan payung pertahanan 360 ° serta mengekalkan kestabilan dan kehalimunan kapal.

Sistemnya yang kompak dan modular membolehkan ia dipasang pada kapal perang baru atau kapal refit.

Pemilikan Misil ini untuk kapal Frigat kelas KD Maharajalela masih lagi menjadi persoalan adakah jadi atau tidak apabila pembeliannya tidak ditandatangani di LIMA' 19 baru-baru ini.

Antara negara yang mengoperasi sistem VL-MICA versi laut ialah Indonesia, Singapura, Oman, UAE, Maghribi dan Mesir 

sumber wiki & army technology  



1 comment:

miao sai said...


cuma di sini agen jud! online dengan proses yang sangat cepat :)
ayo segera daftarkan diri anda di agen365 :)
WA : +85587781483