Sunday, April 21, 2019

QATAR TANDATANGANI PERJANJIAN UNTUK BELI 100 UNIT ALTAY TURKI

Kereta kebal buatan Turki ' Altay'

Perjanjian antara Turki dan Qatar untuk pembelian kereta kebal utama Turki yang pertama, Altay, telah ditandatangani, kata pegawai semalam.

Naib Pengerusi Parti Keadilan dan Pembangunan (Parti AK) Ali İhsan Yavuz berkata menurut perjanjian Qatar akan membeli hingga 100 kereta kebal dari Turki dan 40 daripadanya akan dikirimkan ke negara Teluk pada fasa pertama.

Yavuz menyatakan bahawa selepas penghantaran pertama, enjin domestik akan mula digunakan dalam Altay. Pada masa ini, prototaip Altay dikuasakan oleh enjin diesel 1,500 hp dari  MTU Friedrichshafen GmbH Jerman.

Prototaip untuk Altay diumumkan pada pertunjukan pertahanan 2011 di Istanbul. Kontrak untuk pengeluaran besar-besaran Kereta kebal tempur generasi akan datang ditandatangani di antara Presidensi Pertahanan Industri Turki (SSB) dan pengeluar kenderaan perisai domestik BMC pada bulan November 2018.

Oleh itu, kereta kebal Altay pertama akan dilancarkan di line pemasangan dalam tempoh 18 bulan akan datang dan akan dihantar ke Angkatan Tentera Turki. Kontrak ini termasuk pengeluaran besar-besaran dan sokongan logistik kitaran hayat bagi 250 unit. 

Di dalam skop proses pengeluaran besar-besaran, 40 kereta kebal akan dihasilkan pada fasa pertama, dan seterusnya 210 tangki dengan peningkatan sistem perisai dan subsistem akan dihasilkan.

Beberapa kontraktor pertahanan tempatan terkemuka seperti Roketsan, Aselsan, Havelsan dan Institut Industri Jentera dan Kimia (MKEK) adalah antara pihak yang berkepentingan dalam projek Altay.

The Altay, yang ditetapkan menjadi kenderaan barisan hadapan paling penting Angkatan Bersenjata Turki (TSK), dinamakan sempena Tentera Darat Jeneral Fahrettin Altay, yang memerintahkan Kor Kelima Kelima semasa Perang Kemerdekaan Turki.

Diklasifikasikan sebagai kereta kebal "generasi ketiga yang maju", Altay akan dilengkapi dengan keadaan teknologi seni, yang mampu menyediakan segala macam sokongan taktikal untuk tentera abad ke-21. 

Kereta kebal ini dijangka menjadi sangat penting bagi tentera Turki pada masa depan terima kasih kepada mobilitinya yang sangat baik, kuasa tembakan yang unggul, dan ketahanan.

Altay dilengkapi dengan meriam 120-mm 55 kaliber smoothbore sebagai senjata utamanya. Sistem kawalan tembakan generasi baru akan membolehkan pengguna menembak sasaran dalam gerakan dengan kadar ketepatan yang tinggi. 

Kereta kebal ini juga akan menampilkan turet mesingan kawalan jarak jauh 12.7 mm dan mesingan 7.62 mm  yang dipasang pada menara untuk digunakan di kawasan bandar dan tembakan sokongan.

Ia juga akan menampilkan perisai komposit untuk menahan kesan serpihan peluru, peluru berpandu atau peluru meriam, melindungi anak kapal dari tembakan musuh.

Sistem sokongan hayat, kit perlindungan tambahan periuk api, kumpulan kuasa tambahan, sistem amaran laser dan sistem kesedaran situasi 360 darjah adalah antara elemen penting lain dari Altay.

sumber : Daily sabah




2 comments:

miao sai said...


ayo daftarkan diri anda di a*g*e*n*3*6*5 :D
WA : +85587781483

Unknown said...

JUDI ITU HARAM!!! TINGGAL KEKAL DI DALAM SELAMANYA...AMARAN DARI ALLAH..CARILAH REZEKI YANG BAIK-BAIK..ALLAH PASTI MERAHMATI KAMU..