Friday, March 15, 2019

YAK 130 AKAN ADAKAN DEMONSTRASI UDARA DI LIMA-2019

Yak-130 Russia

MOSCOW (Sputnik) - Rusia akan mempamerkan keupayaan  pesawat tempur dan latihan Yak-130 pada pameran LIMA-2019 yang akan datang atas permintaan Tentera Udara Diraja Malaysia, sumber dalam industri penerbangan memberitahu Sputnik.

Pada Februari, Viktor Kladov, ketua jabatan kerjasama antarabangsa dari syarikat Rusia Rostec, memberitahu Sputnik bahawa Rusia akan menunjukkan demonstrasi Yak-130 di pertunjukan udara LIMA-2019 untuk kali pertama.

"United Aircraft Corporation [Rusia] akan membawa pesawat latihan tempur Yak-130 ke pameran itu. [Jet ini] bukan sahaja akan mengambil bahagian dalam program pameran, tetapi rakyat Malaysia juga akan menyaksikan keupayaan tempur kepada orang awam.

Seorang juruterbang penguji (test pilot) dari Yakovlev Design Bureau akan terbangkan pesawat itu dan tunjukkan kepada rakan sejawat Malaysia semua kemampuan Yak-130 Rusia ketika di udara, "kata sumber itu.

Selain itu, Rusia Knights, pasukan demonstrasi aerobatik Tentera Udara Rusia, juga akan mengambil bahagian dalam program penerbangan untuk acara yang akan datang, menurut sumber itu.

Yak-130 adalah pesawat latihan tempur dua tempat duduk yang dihasilkan oleh Irkut Corporation, sebahagian daripada United Aircraft Corporation. Rusia berjaya mengeksport jet-jet ini ke beberapa negara asing, termasuk Myanmar dan Laos.

Pameran Maritim & Aeroangkasa Antarabangsa Langkawi (LIMA) akan berlangsung di Langkawi pada 26-30 Mac. Ia telah diadakan sekali dalam tempoh dua tahun sejak tahun 1991 dan dianggap sebagai salah satu pameran peralatan ketenteraan terbesar di rantau Asia Pasifik. Acara ini dianjurkan bersama oleh Kementerian Pertahanan Malaysia.

sumber : sputniknews.com


1 comment:

monyet said...

menangkan uang sebanyak-banyaknya hanya di AJOQQ :D
AJOQQ menyediakan 8 permainan seru :)