Sunday, March 15, 2020

KAPAL SELAM SCORPENE PILIHAN UTAMA FILIPINA

Kapal selam Scorpane berada dalam list utama senarai perolehannya
Manila - Penubuhan dan pembangunan armada kapal selam untuk Filipina kekal sebagai salah satu keutamaan Angkatan Laut Filipina, lapor PNA

Menurut Laksamana Tentera Laut Giovanni Carlo Bacordo dalam satu wawancara, Filipina sudah memiliki road map, jadi siapa pun
yang menjadi Kepala Staf Angkatan Laut Filipina (PN), menurut rencana jangka panjang, pemilikan kapal selam itu merupakan sebahagian dari rencana yang akan diteruskan.

Bacordo membuat kenyataan ini ketika ditanya sama ada dia akan menumpukan perhatian yang sama mengenai pembelian kapal selam seperti pendahulunya, Timbalan Laksamana Robert Empedrad.

Ini adalah sebab mengapa Tentera Laut Filipina membentuk Kumpulan Submarine, tambah Bacordo.

"Kakitangan di sana, pegawai dan orang yang terlibat, mereka yang menentukan jenis kapal selam yang kita perlukan, mereka yang membuat doktrin yang diperlukan, mereka yang menentukan bagaimana Angkatan Laut akan diatur dengan kapal selam, dan latihan diperlukan," katanya.

Semasa menunggu ketibaan peralatan, Bacordo berkata, pegawai dan kakitangan dari Kumpulan Submarine Filipina telah pergi ke luar negara untuk menjalani latihan bagaimana mengendalikan kapal selam.

"Pegawai-pegawai dan anggota tentera telah pergi ke luar negara untuk latihan, mereka telah ke Korea Selatan, ke Perancis untuk semua latihan kapal selam ini. Oleh itu apabila kapal selam tiba, kita boleh mengatakan bahawa kita sudah bersedia, "katanya.

PN mahu memperoleh dua unit kapal selam diesel elektrik sebagai sebahagian daripada usahanya untuk memodenkan armada marinnya.

Scorpene, yang sedang dibina oleh syarikat Naval Group pengeluar pertahanan Perancis dikatakan menjadi pilihan utama dari beberapa senarai platform kapal selam oleh Tentera Laut Filipina dimana ianya telah dinilai pada tahun lepas.

Jika menjadi kenyataan, Filipina akan menjadi negara keenam yang akan mengoperasi varian kapal selam Scorpene selain dari Malaysia, India, Australia, Chile dan Brazil.

sumber : JakartaGreater


Tuesday, March 10, 2020

MOKSVA - KAPAL KRUISER KELAS SLAVA TENTERA LAUT RUSSIA

Moksva 121 -krusier peluru berpandu Tentera laut russia
Kruiser Kelas Slava, Moksva milik Tentera Laut Russia merupakan kruiser peluru berpandu (guided missile cruiser ). 

Kruiser Kelas Slava pada asalnya 6 buah dirancang, namun hanya 3 buah berjaya disiapkan. Kapal pertama Kruiser Kelas Slava iaitu Moksva memulakan pembinaan pada 1976 dan siap serta memasuki perkhidmatan Tentera Laut Russia pada 1983.

Menjalani major overhaul antara tahun 1991 dan 1998 dan hanya ditauliahkan kembali sebagai Moskva pada April 2000, menggantikan kapal Kruiser kelas Kynda Admiral Golovko sebagai flagship Armada Laut Hitam.

Buat masa ini Kruiser Moksva akan meneruskan perkhidmatan 10 tahun lagi. Moksva sedang menjalani kerja baikpulih intensif di 13th Shipyard di Sevastopol, Russia sejak 2016.

Kerja baikpulih dan penyelenggaraan melibatkan sistem janakuasa, gas turbin, bahagian mekanikal melibatkan saluran bahan api dan gas. Selain itu, Moksva bakal diintergrasi sistem pemadaman api dan kecemasan moden.

Moksva telah menjalani ujian perlayaran pada Jun 2019 untuk menguji sistem janakuasa dan gas turbin. Ujian seterusnya sepatutnya berlangsung pada Disember 2019 ditangguhkan berikutan masalah dana serta kerja baikpulih perlu dilakukan dibahagian lain.

Kelas Slava mempunyai berat maksimum 12500 tan dan panjang 186.4 meter. Kruiser ini didorong oleh COGOG terdiri dari 2 unit kruiser gas turbin, 4 unit penggalak gas turbin, 2 unit ekzos dandang gas dan 4 gas turbin. Kelas Slava mampu memecut dengan kelajuan 32 knot.

Kelas Slava dilengkapi persenjataan seperti:

- 1 unit meriam berkembar AK-130 130mm
- 6 unit CIWS AK-360 6 barrel meriam 30mm
- 8 unit pelancar berkembar P-1000 Vulcan (SS-N-12 Sandbox) misil anti- kapal
- 8 unit 8 pelancar S-300F (SA-N-6 Grumble) misil anti-udara jarak jauh
- 2 unit 20 pelancar OSA-M (SA-N-4 Gecko) misil anti-udara jarak dekat
- 2 unit 12 pelancar RBU-6000 Roket Anti-Kapal Selam
- 2 unit 5 pelancar torpedo 533mm
- sebuah helikopter Ka-25 atau Ka-27.

Jenis Sistem Navigasi, radar dan sistem kawalan seperti:

- Radar pencarian jarak jauh Voskhod / Top Pair MR-800 siri 3D yang berkuasa
  menyediakan suite digital moden "semua-melihat".
- Radar carian udara Fregat MR-710 3D untuk menentang ancaman udara yang masuk.
- Sistem Navigasi dibantu oleh suite "Palm Frond" dan kawalan kebakaran terdiri
  daripada beberapa pemasangan radar dan sistem yang berkaitan.
- Sistem siri Bass Tilt AK-360 yang mengendalikan ancaman udara jarak dekat
  (termasuk peluru berpandu kruis),
- Sistem kawalan MPZ-301 Baza SAM (Surface-to-Air Missile) dan Pintu C-SSM
  (surface-to-surface Missile).
- Sistem sonar anti kapal selam MG-332 Tigan-2T
- Antena Intercept dan jamming signal (Electronic Warfare)
- Sistem chaff-flare2x 140mm PK-2 DL dipasang untuk menghalang ancaman radar dan
   peluru berpandu.

3 buah Kelas Slava dijangka bakal digantikan dengan Kruiser Kelas Lider yang mempunyai berat 19000 tan dan berkuasa nuklear. Dilaporkan Kelas Lider bakal memulakan pembinaan pada 2023.


sumber: -MDR & Military Factory

Sunday, February 23, 2020

RUSSIA BANGUNKAN HELIKOPTER PENYERANG BARU

Mi-8AMTsh-VN
Pihak Helikopter Russia telah membangunkan sebuah helikopter serangan baru "Airbone Combat Vehicle" yang akan menampilkan senjata khas dan kuasa tembakan yang lebih hebat.

Versi baru ini dikatakan akan meneruskan kelangsungan rekabentuk dari keluarga helikopter Mi-8 dan dikenali sebagai Mi-8AMTsh-VN yang telah dipertingkatkan kemampuan persenjataannya.

Versi Mi-8AMTsh-VN yang direka untuk pasukan khas tentera, memberi lebih fokus kesesuaian airframe dengan sistem persenjataan baru, sistem komunikasi dan sistem pertahanan diri.

Helikopter baru ini dilengkapi dengan :-

1. Sistem avionik baru

2. Dua unit mesingan 12.7mm dipasang dibahagian tepi kiri dan kanan helikopter serta
    disesuaikan dengan gogal penglihatan malam.

3. Kokpit dan sistem utama dipasang armor pelindung dari Titanium aloi untuk lindung
    juruterbang dari tembakan musuh.

4. Bahagian lantai dan kompartment kargo dilindungi oleh armor Kevlar ringan mudah
    alih.

sistem persenjataan Mi-8AMTsh-VN

sumber: Defense.World.net

RTAF BELI 6 HELIKOPTER LATIHAN H135 DARI AIRBUS

H135 helikopter latihan untuk RTAF
SINGAPURA, 12 Feb – Tentera Udara Diraja Thailand (Royal Thai Air Force, RTAF) telah membeli 6 buah helikopter latihan dari Airbus.

Airbus dalam satu kenyataan hari ini berkata, pembelian helikopter H135 oleh RTAF merupakan tempahan pertama helikopter latihan dari negara Gajah Putih itu.

“Kami berasa bangga dengan pembelian helikopter latihan H135 oleh RTAF. Helikopter ini mempunyai penerimaan yang baik dari pelanggan ketenteraan diseluruh dunia kerana keupayaan dan ketahanannya,

“Ini sekaligus menjadi bukti kepada kami bahawa H135 merupakan platform terbaik bagi memenuhi keperluan latihan sesebuah pasukan tentera udara,” kata Fabrice Rochereau, Ketua Pasara Asia Pasifik Airbus Helicopters.

Beliau menambah, H135 mampu untuk mempertingkatkan mutu latihan RTAF dalam melahirkan juruterbang helikopter yang lebih bermutu.

Dilengkapi dengan avionik Helionix Airbus Helicopters 'suite, H135 menawarkan keadaan keselamatan yang optimum untuk latihan misi asas dan maju, sambil menyediakan platform untuk peralihan perintis yang mudah dan selamat ke helikopter yang lebih advance.

Di samping itu, H135 Tentera Udara Diraja Thai masing-masing akan dikonfigurasikan dengan dua kamera luaran, menyediakan juruterbang dengan pandangan 360 darjah persekitaran luaran.

H135 juga akan dilengkapi dengan sistem taktikal dan peta bergerak Euronav7 untuk kesedaran situasional. Di samping itu, H135 akan dipasang dengan sistem penghawa dingin, tingkap tinted, dan tempat duduk juruterbang yang boleh dilaras tinggi untuk keselesaan.

H135 dijangka akan mula beroperasi dalam RTAF pada tahun 2021.

sumber : airtimes

Sunday, February 9, 2020

SISTEM PESAWAT MPA MALAYSIA (CN-235) DI BAWAH INISIATIF (M.S.I) PENTAGON

CN-235
Malaysia bersedia menukar dua pesawat pengangkut PT Dirgantara Indonesia (PTDI) CN-235 ke pesawat peronda maritim (MPA). Program yang ditandatangani pada DSA 2018 akan dijalankan.

Jeneral Affendi Buang, ketua Angkatan Tentera Malaysia, memberitahu Jane pada 31 Januari bahawa sistem misi di kedua-dua pesawat itu akan disediakan oleh Amerika Syarikat di bawah Inisiatif Keselamatan Maritim Pentagon (MSI) Pentagon, tetapi tidak memberikan butiran lanjut.

Jane memahami bahawa suite misi mungkin termasuk sistem pengawasan maritim Merlin yang dibangunkan oleh Pengawasan Bersepadu dan Pertahanan, Inc (ISD) berasaskan Oregon. Sistem ini telah dipasang pada tiga CN-235, dua daripadanya berkhidmat dengan Tentera Laut Indonesia, yang lain dikendalikan oleh Tentera Udara Indonesia.

Peralatan misi Merlin termasuk radar pengawasan maritim, turet sensor elektro-optik, dan sistem langkah sokongan elektronik.

Skuadron No 1 Tentera Udara Diraja Malaysia (RMAF) mengoperasikan tujuh CN-235 dalam peranan pengangkutan dan utiliti.

General Affendi berkata kerja untuk menaik taraf kedua CN-235 dijangka bermula pada tahun ini, mungkin di kemudahan PTDI di Bandung, Jawa, di mana syarikat itu menjalankan program lanjutan perkhidmatan untuk CN-235 RMAF sebagai sebahagian daripada penyelenggaraan, pembaikan, dan kontrak baik pulih yang ditandatangani pada April 2018.

Dua lagi platform ini juga boleh ditukar menjadi MPA yang menyediakan lebih banyak dana daripada program MSI yang diluluskan.

Opsyen untuk menukarkan pengangkutan ke MPA adalah sebahagian daripada kontrak USD30 juta dengan PTDI tetapi ini belum dilaksanakan sejak kekurangan dana. PTDI pada mulanya menawarkan Sistem Situasi dan Kawalan Maritim Airborne Thales (AMASCOS) dan sensor untuk program penukaran MPA.

Malaysia memesan lapan CN-235 pada tahun 1998 dan penghantaran selesai pada tahun 2001. Satu pesawat telah dilupuskan selepas ia melakukan pendaratan cemas di laut pada Februari 2016.

sumber : Defense Studies


Wednesday, January 29, 2020

PEMBANGUNAN KETENTERAAN NEGARA JIRAN - THAILAND

Kereta Kebal terbaru milik RTA T84 Oplot.
Thailand dilaporkan akan membelanjakan USD 7.6 Billion untuk kententeraan pada 2020 bagi mengukuhkan pasukan Angkatan Tentera Thailand menerusi Bajet Tahunan yang diumumkan Kerajaan Thailand untuk Kementerian Pertahanan Thailand.

Thailand telah lakukan transformasi sejak 2017 untuk memastikan Angkatan Tentera Thailand terus releven terutama Tentera Darat DiRaja Thailand (RTA).

Satu Program Jangka Masa Panjang untuk Transformasi dan Penstrukturan 2017 - 2026 dibentuk bagi memastikan RTA mampu mengantikan aset usang dan berusia selain melakukan Kajian dan Pembangunan (R&D) penghasilan produk ketenteraan buatan tempatan.

Kereta kebal VT4 sebanyak 49 unit di tempah
Ia dimulakan dengan perolehan Kereta Kebal baharu bagi mengantikan kereta kebal "vintage" Perang Dingin M-41A3 Walker Bulldog dengan Kereta Kebal buatan Ukraine T-84 Oplot dan Kereta Kebal buatan China VT-4.

Perolehan T-84 Oplot dilakukan pada 2011 namun penyerahan 48 buah kereta kebal berkenaan alami kelewatan dan hanya selesai diserahkan pada 2018 berikutan Krisis Perang Saudara Ukraine.

Akibat dari kelewatan penyerahan, pada 2017, Thailand dilaporkan membuat perolehan 49 buah kereta kebal VT-4 dari China. Dilaporkan RTA telah menerima kesemua 48 unit kereta kebal berkenaan.
Kereta kebal vintage M41 Wlker Bulldog
Kereta kebal vintage M60 Patton

Thailand masih lagi mempunyai stok simpanan kereta kebal "vintage" Perang Dingin berjumlah 500 buah yang terdiri dari jenis M-60 Patton, M-48 Patton, M-41 Walker Bulldog dan Stingray.

RTA juga mempunyai simpanan stok kenderaan perisai tempur infantri "vintage" V-150 sebanyak 150 buah yang bakal diganti oleh BTR-3E1 dari Ukraine, VN-1 dari China dan M1126 Stryker dari Amerika Syarikat.

Tiga model yang di tempah Royal Thailand Army (RTA) untuk menggantikan model V-150
Pada 2010, Thailand telah menempah sejumlah kenderaan perisai BTR-3E1 dari Ukraine bagi mengantikan V-150. Dilaporkan 288 buah ditempah dengan beberapa unit dipasang secara tempatan secara berlesen. Sebanyak 238 buah BTR-3E1 telah diterima RTA.

Pada 2019, Thailand telah menerima pakej kenteraan dari Amerika Syarikat berupa 60 buah M1126 Stryker dari Amerika Syarikat. Ia merupakan stok simpanan Tentera Darat Amerika Syarikat dan penyerahan kesemua 60 buah telah selesai. Dilaporkan Thailand berminat menambah lagi 60 buah M1126 Stryker.

Selain itu, Thailand dilaporkan menempah 38 buah VN-1 dari China pada 2019. Terdapat laporan Thailand menambah lagi 73 buah lagi VN-1. Kumpulan pertama 38 buah VN-1 dijangka diserahkan pada tahun 2020-2021.


sumber :-Malaysia Defence Review-


Monday, January 20, 2020

INDONESIA MAHU BATAL KONTRAK KAPAL SELAM KOREA DAN CARI PILIHAN LAIN

Kapal Selam KRI-Nagapasa dari kelas Chang Bogo
Indonesia dilaporkan mahu membatalkan kontrak tambahan 3 buah kapal selam Kelas Chang Bogo keluaran Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) dari Korea Selatan dengan mengantikannya dengan 4 buah Kapal Selam Scorpene keluaran Naval Group dari Perancis.

Indonesia sebelum ini telah menempah 3 buah Kapal Selam Kelas Chang Bogo pada 2011 dengan kapal pertama terima oleh Tentera Laut Indonesia (TNI-AL) pada 2017 dengan diberi nama kapal selam Nagapasa.

Kemudian pada 2019, Indonesia menambah lagi 3 buah Kapal Selam Kelas Chang Bogo dengan perjanjian pemindahan teknologi serta lesen kebenaran memasang kapal selam berkenaan di Indonesia dengan dana diperolehi menerusi pinjaman bank secara kredit dari bank di Korea Selatan.

Dilaporkan Indonesia tidak berpuashati dengan keupayaan dengan prestasi Kapal Selam Chang Bogo terutama membabitkan bateri, Sistem Pengurusan Pertempuran (CMS) termasuk torpedo dan misil gagal dilancarkan.

Dengan lawatan Menteri Pertahanan Indonesia ke Perancis dilaporkan berminat dengan kapal selam Scorpene dari Perancis. Pada 2016, Perancis dilaporkan menawarkan varian mini Kapal Selam Scorpene iaitu Scorpene 1000.

Scorpene 1000 mempunyai berat kira-kira 1000 tan sahaja berbanding varian penuh Scorpene mempunyai berat 1500 tan ke 2000 tan.

Dianggap kapal selam halimunan (Stealth), varian mini Scorpene masih mengekalkan ciri varian penuh Scorpene namun kekurangan jumlah misil dan torpedo serta tiub torpedo dikurangkan.

Mini Scorpene dilengkapi sistem CMS SUBTICS keluaran Naval Groups dengan diintergrasikan dengan sistem sensor, optik, sistem peperangan elektronik serta sistem kawalan tembakan.

Kapal Selam Scorpene telah digunakan oleh Chile, Malaysia, India dan Brazil.

Selain itu Indonesia juga dilaporkan sedang meneliti pilihan yang lain iaitu Kapal selam buatan Turki Type 214 atau dari Jerman. Difahamkan bahawa Turki menghasilkan kapal selam yang lesennya diperolehi dari Jerman.

sumber -Malaysia Defence Review-

Sunday, January 19, 2020

KD KERIS TELAH TIBA DAN DI TEMPATKAN DI ARMADA TIMUR

LMS KD Keris telah tiba di pengkalan TLDM Sepanggar (Armada Timur) : foto Malaysia Defence
KOTA KINABALU: Kapal Misi Pesisir (LMS) Kapal Diraja (KD) Keris kini telah tiba dan ditempatkan di Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia Sepanggar (TLDM) Armada Timur menjadikan jumlah keseluruhan 17 kapal yang beroperasi di perairan Sabah dan Sarawak tahun ini.

Panglima Tentera Laut Laksamana Tan Sri Mohd Reza Mohd Sany berkata kehadiran KD Keris di sini mampu mengukuhkan lagi jaringan pertahanan kawalan keselamatan perairan Malaysia khususnya Malaysia Timur.

"Penambahan aset ini juga mampu meluaskan lagi kawasan rondaan di pesisir pantai terutama di Laut Cina Selatan sekaligus meningkatkan keselamatan komuniti maritim negara.

"Kehadiran KD Keris juga mampu membantu mengurangkan kos pengoperasian serta mengurangkan bebanan tempoh operasi kapal lain sepertimana KD Baung yang merekodkan 230 hari operasi tanpa henti di lautan sebelum ini," katanya.

Beliau berkata demikian semasa sidang media selepas Majlis Sambutan Ketibaan KD Keris yang disempurnakan oleh Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Dr Juhar Mahiruddin di Tambatan PTKK.

KD Keris berukuran 68 meter panjang dan 9.2 meter lebar ini berkemampuan bergerak dengan kelajuan maksima 22 knot. Kapal yang dikendalikan 45 kru ini diketuai Pegawai Memerintah Komander Mohd Zulkarnain Mohd Rawi mampu beroperasi selama 15 hari di laut.

Sementara itu dalam perkembangan lain Reza berkata PTKK akan menerima 12 pesawat tanpa pemandu (UAV) ScanEagle yang dibiayai sepenuhnya oleh Amerika Syarikat menerusi program Inisiatif Keselamatan Maritim (MSI) tahun ini.

"UAV akan dioperasikan di PTKK bagi menjaga perairan Sabah dengan mengambil masa kira-kira setahun untuk pembiasaan operasi sebelum digunakan untuk penugasan operasi mengikut keperluan termasuk di kawasan pantai timur Sabah," katanya.

Upacara memeriksa barisan krew KD Keris oleh Yang di pertua Negeri Sabah
Sumber : Utusan Borneo

Thursday, January 16, 2020

KUASA MARITIM ALAT UNTUK PAMER KEKUATAN NEGARA

TNI-AL mengawasi kapal CG China semasa menceroboh laut Natuna : foto dari Informasi tempur
ZAKI SALLEH / 14 Jan 2020.

ISU pencerobohan kapal pengawal pantai dan bot nelayan China yang berada di kepulauan Natuna di Laut China Selatan sejak minggu lalu telah mencetuskan ketegangan di kawasan perairan itu apabila Indonesia mengerahkan enam kapal perangnya ke sana bagi mengawasi keadaan.

Secara teknikalnya, kehadiran kapal pengawal pantai China itu dianggap bukan tindakan agresif kerana ia adalah kapal pasukan penguat kuasa maritim, berbeza jika yang menceroboh perairan itu adalah kapal perang.

Bagaimanapun, ia bukan kali pertama kapal-kapal itu memasuki perairan sekitar kepulauan tersebut kerana tindakan serupa dilakukan sejak tiga tahun lalu apabila Beijing mendakwa sebahagian lautan itu sebagai kawasan perikanan tradisionalnya.

Cumanya, reaksi Indonesia kali ini dilihat lebih keras apabila mengarahkan empat buah pesawat pejuang F-16 meronda di perairan tersebut, manakala beberapa lagi kapal perang digerakkan ke sana.

Biarpun kuasa militer Indonesia tidaklah sekuat mana jika dibandingkan dengan China tetapi Jakarta berani menunjukkan taring, lantas tindakan itu memberi keyakinan kepada rakyat terhadap tahap kewibawaan pentadbiran Presiden Joko Widodo.

Sekurang-kurangnya sebanyak 63 buah bot nelayan China dikesan memasuki perairan Natuna antara 19 hingga 24 Disember 2019.

Pertikaian tuntutan China terhadap kawasan di Laut China Selatan itu turut menyentuh wilayah negara lain seperti Brunei, Filipina, Taiwan, Vietnam dan Malaysia.

Sebagai sebuah negara maritim, Malaysia perlu meletakkan kesiapsiagaan itu sebagai teras utama, lantas wajib melengkapkan angkatan lautnya.

Tidak dapat tidak, kerajaan menerusi Kementerian Pertahanan (Mindef) harus menyemak kembali keperluan yang perlu untuk merancakkan program pembangunan yang dirangka Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

Menyentuh aspirasi 2020 TLDM, Panglimanya, Laksamana Tan Sri Mohd Reza Mohd Sany menyasarkan sekurang-kurangnya 75 peratus kapal TLDM berada pada tahap kesiapsiagaan antara kategori satu hingga tiga iaitu tidak rosak dan boleh beroperasi sepenuhnya serta rosak tetapi boleh beroperasi.

Jika mempunyai modal insan berkelas dunia sekali pun, jentera utama TLDM adalah untuk memiliki aset-aset teras iaitu kapal perang terbaik, selain pesawat udara dan kelengkapan pertahanan lain.

Kekurangan aset-aset itu boleh menyebabkan negara terpaksa bersikap lebih diplomasi sekiranya berhadapan pencerobohan perairan.

Percaya atau tidak, TLDM masih mengoperasikan kapal-kapal peronda lama yang mencecah usia lebih 40 tahun untuk mengawasi wilayah maritim negara.

Sebab itu, pentauliahan kapal misi pesisir (LMS) terbaru TLDM, KD Keris, di Limbungan Perkapalan Wuchuan, Qidong, Shanghai, China pada Isnin lalu amat besar signifikan.

Walaupun dilihat sedikit terlewat tetapi ia memberi kelegaan ketika TLDM bergelut dengan pengoperasian kapal-kapal era lampau. KD Keris dibina pada 31 Julai 2018, seterusnya dilancarkan pada 15 April tahun lalu.

Kapal itu kini dalam pelayaran pulang dan dijangka tiba di Pangkalan TLDM Kota Kinabalu, Sabah pada Jumaat ini. Walaupun bersaiz kompak tetapi LMS memiliki ciri-ciri kapal ronda moden, selain boleh diubah padan mengikut kesesuaian operasi.

LMS kedua, Sundang, dijangka diterima tahun ini, diikuti dua kapal berikutnya. TLDM sebelum ini menyasarkan memiliki sebanyak 18 buah LMS dalam usaha memperteguhkan kawalan maritim negara seperti yang digariskan pada Program Transformasi 15 To 5 TLDM.

Pada masa sama, TLDM masih mengintai agar dilengkapkan dengan kapal sokongan pelbagai peranan (MRSS) bagi memastikan keperluan operasi logistik angkatan itu, selain menyokong operasi kemanusiaan dan bencana alam.

Harus diakui, laut masih rangkaian perhubungan dan ekonomi yang penting dan ia menuntut kekuatan maritim sesebuah negara untuk melindungi laluan pelayarannya.

sumber : Informasi Tempur

Thursday, January 9, 2020

GOODBYE SIKORSKY S-61A-4 (NURI)

Hekopter NURI (Sikorsky S-61A-4)
Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) secara rasmi "merehatkan" Helikopter Sikorsky S-61A-4 Nuri dari perkhidmatan berikutan kesukaran untuk membaikbpulih dan menyelenggara helicopter berkenaan.

Panglima Tentera Udara (PTU) menerusi satu sidang media menyatakan helikopter yang telah mencapai usia 55 tahun akan digantung kerana kos mendapatkan alat ganti semakin mahal menjadikan ia tidak lagi relevan untuk dikendalikan.

Beberapa laporan sebelum ini menyatakan TUDM akan mendapatkan sekurang-kurangnya 8 helikopter awam secara sewa untuk menampung operasi yang ditinggalkan 12 helikopter Nuri sebelum ini.

Dijangka, perolehan baru helikopter memerlukan sekurang-kurangnya 24 bulan untuk mendapatkan dana dan memulakan proses pembelian. PTU juga menjelaskan akan melakukan penjimatan terhadap bajet TUDM sedia ada untuk merealisasikan helikopter baru ternasuk mengurangkan kegiatan majlis keraian.

Sejak 1991, helikopter Nuri telah mengalami pelbagai kemalangan sehingga mengorbankan nyawa. Terbaharu pada Ogos 2019, helikopter Nuri mengalami kemalangan di Kem Gubir, Kedah ketika operasi ulang-bekal.

TUDM juga mengesahkan sedang membuat penilaian terhadap beberapa model helikopter antara lain AW149 Keluaran Leonardo Helicopter dari Itali, S-70i / UH-60 Blackhawk Helikopter Keluaran Lockheed Martin dari Amerika Serikat, Mil Mi-17 Keluaran Helikopter Rusia dari Rusia dan H225M (EC725 Caracal) Keluaran Helikopter Airbus dari Perancis.

Sumber : MDR-


PENTAULIAHAN KD KERIS

KD Keris dengan no penant 111
KD Keris Ditauliahkan didalam Perkhidmatan Tentera Laut DiRaja Malaysia.

Upacara Pentauliahan Misi Littoral Mission (LMS) KD KERIS di Qidong, China telah disempurnakan oleh Laksamana Tan Sri Mohd Reza bin Mohd Sany penuh tradisi dan bersejarah.

Kapal pertama dalam kelasnya yang ditetapkan sebagai Littoral Mission Ship (LMS)
dijangka berlepas dari Qidong pada 8 Januari dan dijangka tiba pada 17 Januari di pangkalan tentera laut Kota Kinabalu di Sepanggar.

Kapal kedua LMS, Sundang, dijadualkan diserahkan dan ditailiahkan pada bulan April 2020.

LMS adalah sebahagian daripada program transformasi armada '15 hingga 5 'RMN, yang melibatkan mengurangkan 15 kelas kapal semasa kepada hanya lima - iaitu LMS, Kapal Sokongan Pelbagai Pelbagai (MRSS), Kapal Pertempuran Littoral (LCS) Kapal Patroli (PV) dan kapal selam.

Kapal Berkonsep Modular untuk Operasi Bantuan Bencana dan Kemanusian ini bakal dioperasikan di Timur Sabah untuk menyokong operasi ESSCOM di Wilayah ESSZONE terutama di pulau-pulau terpencil.

Upacara Pentaulihan KD Keris

gambar dari facebook MDR



Gambar dari facebook MDR


gambar dari facebook MDR

Sumber : Malaysia Defence Review






Tuesday, December 31, 2019

4 SYARIKAT BERSAING UNTUK DAPATKAN TENDER BOT PEMINTAS LAJU (FIC)

Fast Interceptor Craft (FIC)
Portal Perniagaan, The Edge Market mendedahkan 4 buah syarikat pembinaan maritim Malaysia dikatakan sedang bersaing mendapatkan tender Kementerian Pertahanan Malaysia iaitu membekal 18 unit Bot Pemintas Laju (FIC) kepada Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM) bernilai RM220 Juta.

Boustead Heavy Industries Corporation Berhad (BHIC) mendahului senarai syarikat yang bersaing untuk tender FIC. BHIC merupakan syarikat milikan secara perlaburan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dilihat calon utama untuk projek FIC berikutan berkaitan dengan TLDM.

Walaubagaimanapun, BHIC mengalami masalah untuk menyiapkan kapal "Littoral Combat Ship" sebanyak 6 buah yang ditempah TLDM yang sedang dibina di Boustead Naval Shipyard, Pangkalan TLDM Lumut. Ia mengalami kelewatan dari jadual asal dimana kapal pertama hanya diserahkan menjelang 2022 atau 2023.

Selain di Pangkalan TLDM Lumut, BHIC mempunyai 3 buah lagi limbungan di Pulau Jerejak, Pulau Pinang Pulau Langkawi, Kedah dan Pangkalan TLDM Teluk Sepanggar, Sabah.

Limbungan di Pulau Pinang adalah mengfokuskan baikpulih kapal kargo dan komersial termasuk Minyak dan Gas. Di Pulau Langkawi mengfokuskan pembinaan dan baikpulih kapal mewah, kapal layar serta bot alumunium serta laju. Manakala, Teluk Sepanggar mengfokuskan baikpulih Kapal Selam Scorpene milik TLDM.

Limbungan di Pulau Langkawi sebelum ini mengeluarkan 10 buah FIC Penggalang iaitu asas rekaan Onuk MRTP16 untuk APMM. Ia adalah kerjasama antara Boustead dan Yonca Onuk membentuk syarikat BYO Marine.

Destini Berhad turut memiliki Limbungan di Pulau Indah dan Pelabuhan Klang sebelum ini telah membina 6 buah "New Generation Patrol Craft" dan 3 buah "Offshore Patrol Vessel" untuk Agensi Penguatkuasan Maritim Malaysia (APMM) dengan kolaborasi bersama Tabung Haji Heavy Engineering Berhad (THHE).

Destini Berhad menerusi anak syarikatnya Destini Armada yang mengfokuskan pembinaan kapal dan laju fiber atau aluminium yang telah digunakan oleh Agensi Kerajaan dan Syarikat luar pesisit untuk minyak dan gas.

THHE merupakan anak syarikat perlaburan Tabung Haji sebenarnya mengfokuskan perkhidmatan baikpulih dan membekal alat ganti untuk Industri Minyak dan Gas.

Namun untuk tender FIC, dilihat THHE perlu berkerjasama dengan syarikat lain berikutan masalah dalaman dihadapi mereka melibatkan pemilik mereka iaitu Lembaga Tabung Haji. Dilihat hanya kerjasama dengan Destini dilihat berjaya yang kini sedang membina 3 buah OPV untuk APMM dijangka siap dalam masa terdekat.

Muhibbah Enginerring Berhad merupakan syarikat pembinaan kapal untuk komersial dan agensi kerajaan namun jarang terlibat dalam projek melibatkan ketenteraan dan keselamatan.

Dilaporkan pada 2016, Muhibbah telah memeterai perjanjian MOU dengan Daersan dari Turki melibatkan pemindahan teknologi serta. Daersan merupakan syarikat pembinaan kapal dari Turki yang mana turut membina kapal peronda untuk Tentera Laut Turki dan beberapa negara.

Media sebelum ini melaporkan proses tender terbuka FIC mengalami masalah dan kemungkinan disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berikutan terdapat syarikat gagal menepati kelayakan dilaporksn berjaya ke peringkat seterusnya.

FIC penting bagi TLDM untuk meningkatkan pengawasan dan rondaan di Timur Sabah terutama di pulau kecil sekitar Sabah yang menjadi ancaman militan selatan Filipina dan operasi mencegah penyeledupan dan pencerobohan pendatang asing tanpa izin.

sumber -MDR-


CV-17 SHANDONG KAPAL PENGANGKUT PESAWAT KE 2 CHINA

CV-17 Shandong 
China pada 17 Disember lalu secara rasmi memperkenalkan Kapal Pengangkut Pesawat baharu mereka iaitu CV-17 "Shandong" di Sanya, Wilayah Hainan, Selatan China.

Shandong sebelum ini dikenali Type 001A merupakan kapal yang dibina sendiri oleh China menerusi Dalian Shipbuilding Industry merupakan anak syarikat China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC).

Pembinaanya bermula November 2013 diikuti perletakan lunas pada Mei 2015. Kapal ini siap sepenuhnya pada April 2018 dan menjalani ujian perlayaran pada Mei 2018 dan Ogos 2019 sebelum menyertai perkhidmatan Tentera Laut Rakyat China (PLAN) pada 17 Disember 2019.

CV-17 Shandong masih mengekalkan ciri-ciri CV16 Lioaning yang merupakan Kapal Pengangkut Pesawat Rusia, Kelas Kuznetsov, Varyag.

Mempunyai panjang 315 meter dan berat 55,000 tan, CV-17 Shandong dikuasakan dengan 8 unit stim turbin mampu mencapai kelajuan maksimum 31 knot.

Masih mengekalkan ciri perlepasan mengunakan "ski-jump", CV17 Shandong dilaporkan mampu membawa lebih 44 pesawat antaranya jet pejuang J-15, helikopter pengangkut Z-18 dan helikopter Anti-kapal Selam (ASW) Z-9.

Rekaan dalaman dan dek CV-17 Shandong memberi tambahan ruang serta memiliki kawasan penyimpanan bahan api dan amunasi lebih luas berbanding CV-16 Liaoning.

CV-17 Shandong dilaporkan dilengkapi radar AESA dengan persenjataan terdiri dari 3 unit CIWS Type 1130 meriam 30mm 11 barrel dan 3 unit pelancar 18 cell HQ-10 Sistem Pertahanan Udara Jarak Dekat.

Dalam masa yang sama, China dilaporkan dalam pembinaan 2 buah lagi Kapal Pengangkut Pesawat yang diberi nama kod Type 003 dan Type 004.

Kapal Pengangkut Pesawat yang baharu terbabit dikatakan akan mengendalikan jet pejuang generasi ke-5 China iaitu J-20 an J-31 mengunakan sistem perlepasan Electromagnetic Aircraft Launch System (EMALS).

Ia sebagai usaha China menjadikan Tentera Laut mereka berkelas Dunia. Mereka kini menyertai Amerika Syarikat, United Kingdom dan Perancis memiliki Armada Kapal Pengangkut Pesawat.

sumber -MDR-


Sunday, December 8, 2019

ANALISA PEMBENTANGAN KERTAS PUTIH PERTAHANAN BAHAGIAN 2 - MDR


Satu lagi dokumen dari Pembentangan Kertas Putih Pertahanan (KPP) telah diakses dan disebarkan kepada awam. Berbanding dokumen sebelumnya, dokumen tambahan ini disertakan maklumat tambahan antaranya melibatkan maklumat penambahan dan perolehan aset masa akan datang untuk Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

1. MRSS

Kapal Sokongan Pelbagai Guna (MRSS) dilihat sasaran utama dalam KPP untuk diperolehi untuk kegunaan operasi amfibia. 2 buah kelas MPSS iaitu KD Sri Indera Sakri dan KD Mahawangsa telah mencapai maksimum pengunaan yang digunakan sejak 1980an.

Kapal-kapal sokongan lain milik Tentera Laut DiRaja Malaysia pula tidak mempunyai ciri-ciri untuk.operasi amfibia lebih kepada sokongan logistik sahaja.

2. Artileri

KPP telah mengariskan keperluan buat Tentera Darat Malaysia (TDM) untuk mendapatkan sistem meriam 155mm "Self-Propelled Howitzer" (SPH) baharu untuk menambah kuasa tembakan serta pertahanan pantai.

Selain itu, Meriam 105mm sedia ada turut digantikan dengan platform lebih baik termasuk jarak jangkauan lebih jauh serta sistem moden.

3. SAM

Sistem Pertahanan Udara merupakan aset penting buat pasukan tentera menangkis serangan musuh. Kemajuan teknologi misil dan bom mampu dilihat persenjataan berkenaan lebih pintar dan mampu dilancarkan jauh dari jarak jangkauan radar pengesan musuh.

Buat masa ini, ATM hanya memiliki Sistem Pertahanan Udara Jarak Dekat (SHORAD) dan jinjing bahu (MANPADS). Dengan ancaman semasa dilihat Sistem Pertahanan Udara Jarak Sederhana (MERAD) adalah diperlukan pada masa akan datang.

4. Pengangkutan

Seperti "posting" sebelum ini, KPP mengariskan TDM bakal menerima kenderaan perisai baharu untuk digunakan dan mengantikan aset lama dan usang seperti Condor 4x4 di Malaysia Timur (Sabah & Sarawak) selain mengukuhkan pasukan armor dan mekanis.

Selain itu, Helikopter Pengangkut Taktikal turut diperlukan untuk mengaturgerak pasukan infantri, pasukan khas serta untuk logistik. Kenderaan Pembawa Trup juga bakal ditambah untuk meningkatkan daya mobiliti membawa pasukan infantri dan logistik.

5. LCA

Pesawat Tempur Ringan (LCA) dilihat perolehan utama untuk Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) berikutan kekurangan jumlah pesawat dan keupayaan.

Ia penting bagi mengukuhkan keupayaan tempur udara melibat Serangan Bantuan Rapat (CAS), melawan insurgensi (COIN) serta menyokong Pesawat Tempur Pelbagai Guna (MRCA).

LCA juga digunakan sebagai Pesawat Latihan Lanjutan (FLIT) memastikan juruterbang TUDM menerima latihan secukupnya selain mengantikan Hawk 108/208 dan MBB-339.

6. LMS

TLDM amat memerlukan Kapal Misi Pesisir (LMS) bagi menyokong operasi Cari dan Menyelamat (SAR), Misi Bantuan Kemanusiaan dan Bencana (HADR), anti-kegananasan, anti-perlanunan, risikan, peninjauan, hidrografi dan penyapu periuk api.

LMS direkabentuk secara modular membolehkan ia dilengkali pelbagai senjata dan pelbagI sistem berdasarkan penugasan.

7. LCS & NGPV

Perolehan Kapal Tempur Pesisir (LCS) dan Kapal Peronda Generasi Baharu (NGPV) dilihat elemen penting bagi TLDM menunjukkan sebagai penguasa di Perairan Malaysia.

LCS mempunyai sistem peperangan 4 dimensi iaitu Peperangan Anti-Udara (AAW), Peperangan Anti-Permukaan (ASuW), Peperangan Anti-Kapal Selam (ASW) dan Peperangan Elektronik (EW).

Manakala NGPV boleh dipasang persenjataan tambahan antaranya Sistem Misil Anti-Kapal (AShM), pelancar Torpedo Anti-Kapal Selam serta platform "Remote Weapon System" (RWS).

Kedua-dua kapal perang ini bakal mengantikan Frigat dan Korvet sedia ada dalam pegangan TLDM yang telah berusia.

8. Pesawat Operasi Maritim

Pesawat Rondaan Maritim (MPA), Pesawat Tanpa Pemandu - Jarak Jangkauan Jauh Altitud Sederhana (UAV - MALE), Helikopter Operasi Maritim adalah elemen penting untuk operasi maritim.

Aset-aset ini penting sebagai penderia bagi aset-aset tempur lain seperti jet pejuang dan kapal perang diselaraskan melalui "Network Centric Operation" (NCO) berikutan Zon Maritim Malaysia yang amat luas.

9. MRCA

TUDM dijangka terus mengunakan jet pejuang F/A-18D Hornet dan Su-30MKM sehingga pengantian dibuat pada Rancangan Malaysia ke-14 & ke-15.

Namun, TUDM mahu melengkapkan Skuadron F/A-18 Hornet dengan 18 buah pesawat berbanding 8 buah sedia ada dalam Rancangan Malaysia Ke-12. Dijangka pesawat berkenaan diperoleh dari negara sahabat antaranya Australia, Amerika Syarikat dan Kuwait.

10. Aset Sokongan Maritim

TLDM amat memerlukan Bot Pemintas Pantas (FIC) dan Bot Pasukan Khas (BSF) bagi menyokong operasi dikawasan pesisir untuk rondaan serta merapat untuk penguatkuasaan.

Selain itu, TLDM juga memerlukan Kenderaan Autonami Bawah Permukaan (AUV) serta Kenderaan Pemusnah Periuk Api (MDV) bagi menyokong operasi maritim mengesan dan memusnahkan ancaman di kawasan maritim.

Walaubagaimanapun, perolehan berdasarkan KKP masih belum muktamad dan ia masih diperingkat penilaian serta kajian.

Menteri Pertahanan Malaysia menyatakan Bajet Pertahanan bakal diperolehi berdasarkan 1% dari Kadar Dalam Negara Kasar (KDNK) untuk RMK Ke-12 dan Ke-13.

Beberapa senaraian aset baharu dalam KPP dilihat perlu tindakan segera berikutan keperluan untuk operasi ATM.

sumber : Malaysia Defence Review